Monday 7 December 2015

Filled Under:

Walaupun hidup serba mewah, Almarhum Tunku Jalil sering ‘curi-curi’ keluar istana untuk merasai kehidupan sebagai rakyat biasa.


Walaupun hidup serba mewah, Almarhum Tunku Jalil sering ‘curi-curi’ keluar istana untuk merasai kehidupan sebagai rakyat biasa.

#@>Tanggal 5 Disember 2015, anakanda keempat kepada Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail, Tunku Jalil Mangkat setelah hampir setahun menderita kanser hati. Almarhum mangkat pada jam 7.11 malam Sabtu di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.



#@>Inilah Sebab Kenapa Almarhum Tunku Jalil Disayangi Ramai

#@>Tidak ramai sebenarnya di kalangan kerabat diraja di negara ini yang mampu berada dekat di hati rakyat.



#@>Namun dalam kelompok kecil itu, nama Tunku Abdul Jalil Iskandar Ibni Sultan Ibrahim Ismail adalah antara yang mekar dan mendapat tempat di kalangan rakyat Malaysia.

#@>Justeru tidak hairanlah, pemergian Almarhum Tunku Abdul Jalil pada malam Sabtu lalu ditangisi ramai.



#@>Berikut adalah beberapa perkara mengapa Almarhum Tunku Abdul Jalil disangangi dan disegani ramai;

#@>PUTERA BERJIWA RAKYAT

#@>Almarhum Tunku Abdul Jalil sewaktu hayatnya dikenali sebagai seorang yang berjiwa rakyat. Sifat peramah membuatkan sesiapa sahaja senang mendampingi baginda. Almarhum sering ‘curi-curi’ keluar istana untuk merasai kehidupan sebagai rakyat biasa.



#@>SEORANG YANG BERSIFAT RENDAH DIRI

#@>Mengetepikan darjat keluarga diraja, Almarhum Tunku Jalil sering menunjukkan keselesaan untuk tampil sebagai seorang rakyat biasa seperti menaiki kereta api, makan di gerai tepi jalan, membeli makanan di bazar dan bersantai di tepi pantai.