Friday 11 December 2015

Filled Under:

koleksi doa untuk ibu mengandung


1. QS. Ali Imran 35-36

Doa pertama yang harus ibunda baca adalah Qur'an Surat Ali Imran 35-36. Doa untuk ibu hamil yang satu ini memberikan hikmah yang luar biasa pada janin bayi kita. Semak bacaan doa untuk ibu mengandung di bawah ini.

"Bismillahhirrahmaanir rahiim, Robbi inni nadzartu laka maa fii bathnii muharroron fataqobbalminnii, Innaka antas sami'ul alim". (QS. Ali Imran 35-36)

ertinya ialah :
"Ya Tuhanku, sesungguhnya aku menazarkan kepada Engkau anak yang dalam kandunganku menjadi hamba yang soleh dan berkhidmat kerana itu terimalah (nazar) itu daripadaku. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui dan aku mohon perlindungan untuknya dan keturunannya kepada (pemeliharaan) Engkau dari syaitan yang terkutuk".

2. Doa Keselamatan Untuk Ibu Hamil

Doa ibu hamil yang kedua adalah untuk memohon keselamatan, baik itu untuk keselamatan si ibu sendiri berserta janin yang dikandungnya. Semak bacaan Al-Qur'an lazimnya :

"Bismillahhirrahmaanir rahiim, Alhamdu lillaahi rabbil’aalamiin, Allaahumma shalli alaa sayyidinaa Muhammad, Thibbil quluubi wadawaaihaa, Wa'aafiyatil abdaani wa syifaa ihaa, Wanuuril abshaari wa dhiyaa ihaa, Waquutil arwaahi wagidzaa ihaa, Wa’alaa aalihi washahbihi wabaarik wa sallim".

Kemudian di bawah ini:

"Allaahummahfazh waladaha maa daama fii bathnihaa, Washfihii ma'a ummihi antasysyaafii laa syifaaa illaa syifaa uka syifaa an laa yugoodiru saqoman, Allaahumma shawwirhu fii bathnihaa shuurotanhasanatan, Watsabbit qolbahu iimaanan bika wabiraa suulika, Allaahumma akhrijhu min bathni ummihi waqta walaada tihaa sahlan wasaliiman, Aaamin yaa robbal 'alamin".

erti dari doa ibu mengandung untuk keselamatan:
"Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha penyayang. Segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam. Ya Allah tambahkanlah kesejahteraan kepada penghulu kami Nabi Muhammad SAW Sebagai pengubat dan penawar hatiku, penyihat dan penyegar badanku. Sebagai sinar dan cahaya pandangan mata. Sebagai penguat dan santapan rohani. Dan kepada keluarganya dan para sahabatnya berikanlah keberkatan dan keselamatan".

"Ya Allah semoga Engkau lindungi bayi ini selama ada dalam kandungan ibunya. Dan semoga Engkau memberikan kepada bayi dan ibunya Allah yang memberi kesihatan. Tidak ada kesihatan selain kesihatan Allah, kesihatan yang tidak diakhiri dengan penyakit lain. Ya Allah semoga Engkau ciptakan bayi ini dalam kandungan ibunya dgn rupa yang bagus Dan semoga Engkau tanamkan hatinya bayi ini iman kepada-Mu ya Allah dan kepada Rasul-Mu".

3. QS. Ali Imran 38

Doa ibu hamil yang terakhir adalah QS. Ali Imran 38, dimana doa ini bertujuan supaya mendapatkan keturunan yang baik aqidah serta akhlaknya. Semak bacaan di bawah ini:

"Rabbii habli miladunka dzurriyyatan thoyyibah. Innaka sammi'uddu'aa".

ertinya : "Ya Allah berikanlah kepadaku dari sisi-Mu keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau adalah pendengar permohonan(doa)".